Pearls in the sand

Pearls in the sand

Friday 23 October 2015

Mengingati mati - suatu prolog perjalanan


Lumrah manusia....bila sakit, berkeluh kesah. Kekadang yg sakit hanya sebatang gigi, tapi seharian tak jadi kerja dibuatnya. Kalau naik angin,  benda sehalus kuman pun boleh jadi sebab terletusnya kemarahan. Bila hendak mengira pertolongan yang dihulurkan, seperti oranglain tidak pernah berbuat apa-apa. Bila hendak menghukum salah pula, seperti diri kita maksum dari segala dosa.

Apakah memang resam manusia, bila berjalan sering tidak melhat bumi yang dipijak, malah sentiasa mendongak mengagumi langit dan keindahan semesta. Apakah begitu anehnya manusia....tidak pernah gagal merasa takjub dengan segala keindahan dan kelebihan tetapi sentiasa lupa mensyukuri Pemberi pada kenikmatan itu.

Kita selalu menghitung rezeki melimpah, sudah ke mana kita habis dan belanjakan, dan ternanti-nanti duit yang lebih banyak lagi untuk diusahakan. Namun sering kita terlupa untuk menghitung usia yang sudah dikelek saban tahun, bulan, hari dan detik.....terlupa kita untuk menghisab dan menimbang perlakuan dan amalan selama mana kita meminjam nafas itu..

Sungguh begitulah lumrah kita, manusia...selalu lalai, leka dan cuai, seakan kitalah yang memegang perbendaharaan hidup dan tidak akan mati sampai bila-bila.

Tidak matikah kita?
Semua kita akan mengatakan pasti kematian itu akan datang.
Namun menyebut mati seakan menyebut satu fasa kehidupan yang lumrah. Ketika menziarahi orang yang telah meninggal dunia dan menghantar pula hingga ke liang lahad, kita beraksi seperti ia salah satu rutin yang biasa. Tidak terdetik di hati, tidak tercuit rasa....bahawa itulah KITA. Itulah kita yang sedang menghadapi sakaratul maut, itulah kita yang berhempas-pulas menghabiskan nafas terakhir, itu jualah kita yang dihimpit di liang lahad...dan itulah kita yang akan berseorangan dalam kegelapan alam kubur, menghadap perhitungan dengan dua Malaikat Allah yang setia menanti.

Apakah dengan mengingati mati, kita akan menjadi jumud dalam kehidupan dan pemikiran? Apakah kita tidak akan lagi mahu keluar mencari nafkah, menutup rapat pintu dari dunia luar dan berteleku tanpa noktah di satu sudut dengan sejadah dan tasbih di tangan? Apakah itu prinsip mengingati kematian dan menghisab diri yang Rasulullah Sallallahhu'alai hiwassalam ajar dan sunnahkan?


Iman al-Termizi telah mengeluarkan hadith riwayat Shidad bin Aus katanya;
sabda Nabi s.a.w.“الكيس من دان نفسه ، وعمل لما بعد الموت ، والعاجز من اتبع نفسه هواها ، وتمنى على الله “.
 “Orang yang sempurna akalnya ialah orang yang sentiasa memeriksa dirinya, dan beramal untuk bekal sesudah mati, sedangkan orang yang lemah akalnya ialah orang yang mengikut hawa nafsunya, dan  bercita-cita untuk mendapat  keredaan  Allah tanpa beramal”.

Inilah prinsip mengingati mati yang datangnya dari orang yang sempurna akalnya iaitu memperbanyakkan amalan. Setiap anggota dan pancaindera akan kita pergunakan semaksimum mungkin untuk menghimpun amalan sebagai persiapan untuk perjalanan yang panjang kelak. Kelalaian dan kelekaan menghirup kelazatan dunia akan kita kawal dan awasi. Tiada lagi keutamaan pada perkara sia-sia, malah setiap tindak-tanduk akan kita hisabkan. Tiada apa yang lebih penting membawa nafas ini melainkan untuk mencari keredhaan Allah semata-mata.

Sungguh hidup di dunia ini hanyalah seperti sepohon pokok untuk kita berteduh sementara waktu..,.suatu masa kita kan pergi meninggalkan ia jua. Kita adalah sidagang yang merantau di dunia ini, bukan untuk bersenang-lenang tapi hanya untuk mencari bekal sebanyak-banyaknya untuk dibawa pulang ke kampong akhirat nanti. Kalau kita sipendatang ini hanya mahu bersuka-ria, maka percayalah...akan pulanglah kita ke tanahair asal nanti sebagai simuflis yang tidak membawa apa-apa. Wa'Iyazubillah.

"Sesiapa yang keadaan usahanya semata-mata berkehendakkan kehidupan dunia dan perhiasannya (dengan tidak disaksikan sama oleh Al-Quran tentang sah batalnya), maka Kami akan sempurnakan hasil usaha mereka di dunia, dan mereka tidak dikurangkan sedikitpun padanya. Merekalah orang-orang yang tidak ada baginya pada hari akhirat kelak selain daripada azab neraka, dan pada hari itu gugurlah apa yang mereka lakukan di dunia, dan batallah apa yang mereka telah kerjakan"
(Surah Hud, ayat 15-16)




No comments: