Pearls in the sand

Pearls in the sand

Thursday 22 September 2016

Mensyukuri Nikmat


Rutin hari ini.
Mengerjakan solat subuh jam 6 pagi. Bersegera pulak bersiap-siap untuk ke pejabat. Sambar paket milo 3 in 1, bancuh dalam air suam-suam panas supaya boleh segera diminum. Semalam lidah kemerahan kerana menghirup milo panas. Belajar dari kesilapan, pagi ni boleh hirup milo suam dengan aman. Start engin kereta and off we go!

Trafik hari ni sedikit aman dari semalam. Hujan renyai tak semena-mena turun. Mendung ke tadi? Issh...tak sempat pulak mendongak ke langit masa melompat masuk ke kereta tadi. Ah...! Renyai sikit sahaja, Pejabat pun dalam 2 kilometer lagi nampaklah kelibatnya. Awal lagi ni...tak perlu risau tak pasal-pasal. Rekod cantik punch-card masih boleh dipertahankan.

Hari ini urusan berjalan seperti biasa di pejabat. Biasalah, ada hari seronok, ada hari bengang. Ada ketika macam nak campak fail, di lain waktu pulak rasa sampai macam nak peluk makcik cleaner sebab boss tak habis-habis puji. That is a normal working life....dah biasa lah!

Balik kerja lewat sikit hari ni. Mesyuarat lambat habis sebab pengurus cawangan panjang pulak ceramahnya kali ni. Punya panjang berpuluh-puluh kilometer, tak jumpa koma, noktah jauh lah sekali. Masa tu terasa nak baling pen dalam mulut dia. Rasanya oranglain pun macam tu. Akibatnya, dekat pukul 8 baru buka pintu pagar rumah. Rasa penat bercampur lapar, tambah sedikit geram yang belum habis....tak dapat nak bayang apa yang akan dibuat kalau ada sesiapa yang saja-saja menyengih waktu ini.

Baik, kisah routine hidup ini berhenti sampai di sini.

Ini adalah kisah kita - aku, kau dan kita semua. Mungkin tidak semuanya sama, tapi kaedahnya tetap serupa - bangun pagi...bla...bla...bla...hingga mata dipejam di malam hari, dan esok rakaman hidup bermula sekali lagi.

Persoalannya - kita tak pernah gagal bangun pagi (buktinya kita masih hidup hingga hari ini), tak pernah gagal menyempurnakan fitrah badan dan kehidupan, diselang-seli dengan solat yang sudah terbiasa dari kecil, tetapi lupa 'merutinkan' satu perkara - bersyukur dengan apa yang kita ada dan kecapi semalam, hari ini dan saat ini.

Berapa kerap kita bersyukur dapat membuka mata, bersarapan dan ke tempat kerja dan sekian, sekian..Bersyukur Allah masih memberi nafas, memberi kita rezeki..dapat meneguk milo setiap pagi, dapat berkenderaan ke destinasi pilihan, dapat pula pulang semula merehatkan badan di rumah dan memejamkan mata dengan aman di atas katil di malam hari.

Boleh saja Allah menakdirkan kita tidur selama-lamanya malam itu - tak usah mimpilah nak minum milo atau menyumpah heavy traffic, atau nak peluk anak bini, suami sekalipun. Dan tak mustahil untuk kenderaan kita buat ragam pada hari itu, rosak pula di tengah jalan, atau melanggar dan dilanggar kenderaan lain. Boleh jaminkah kita akan menutup engin kereta di hadapan pejabat atau agaknya membuka mata di wad hosipital atau terbaring terkaku di peti mayat? Sungguh, mudah saja pada Allah untuk menyukar dan memberhentikan urusan hidup kita,

"Sesungguhnya perkataan Kami terhadap sesuatu apabila Kami menghendakinya, Kami hanya mengatakan : "Kun (jadilah), maka jadilah ia." (An-Nahl 16:40)

Betapa baiknya Allah. Sangat baik, walau dalam derhakanya kita padaNya, Dia masih memberi segala apa yang kita ada pada waktu ini. Nikmat nafas, nikmat udara, nikmat berkasih sayang...masyaAllah, banyak sungguh yang Dia beri....dan berapa banyak pula kita mengkufuri nikmat itu, jauh sekali untuk mensyukurinya. Sudahlah tidak bersyukur dan berterima kasih, merungut dan menyumpah adalah kemestian kita dalam menerima segala nikmat itu.

"Dan Dia memberikan kepadamu (keperluanmu) daripada segala apa yang kamu mohonkan kepadaNya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah kamu dapat menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat Allah)" (Ibrahim 14:34)

Marilah kita cantikkan routine hidup ini...tanamkan, amalkan, wajibkan diri mensyukuri segala nikmat yang Allah hadiahkan kepada kita setiap detik ini. Bersyukur dalam apa yang kita suka dan kita benci, semuanya adalah anugerah yang hanya Allah lebih mengetahui rahsia dan hikmahnya. Sedarkan diri kita dengan sifat kehambaan yang sentiasa redha dan bersyukur dengan setiap pemberian, yang dengan bersifat begitu pun kita masih mendapat anugerah pahala....Subhanallah! Betapa Rahman dan Rahimnya Allah pada kita.

Maka tunggu apa lagi.....jom kita bersyukur dengan segala nikmat ini sekarang...now!At this right second..lets start!


No comments: