Pearls in the sand

Pearls in the sand

Wednesday 4 January 2017

Dunia sudah tidak aman?
Peperangan mungkin tidak meletus di bumi kita. Bom yang meledak secara tiba-tiba pun belum kita alami. Bila negara lain digegarkan dengan gempa bumi, kita masih steady di rumah dan pejabat, malah masih berselfie dengan aman di tanah-tanah tinggi. Cuma kita rasa tergugat sekali sekala kalau banjir kilat berlaku meraikan hujan lebat yang tak berhenti. Banjir setahun sekali di beberapa negeri sudah boleh kita jangka dan bersedia mana yang patut. Bumi kita aman? Tidak.

Tidak kerana kita bukan hidup sendiri di satu tanah kecil di planer besar bumi. Kita ada saudara seIslam di merata tanah di bumi ini. Masih ada insan lain yang kadang-kadang hanya memerlukan rasa kemanusiaan oranglain. Ada bumi yang tidak seaman kita. Masalah air bukan isu besar pada mereka. Terputus bekalan elektrik beberapa jam adalah perkara remeh pada mereka. Kereta rosak, kekasih menghilang, ibu ayah merajuk, kawan-kawan meminggir, adik-beradik tak peduli, suami ada affair, barang kemas kena curi, rumah terbakar....semua yang kita rasa macam hell of the world itu, bukan apa-apa pada mereka. Mereka (seperti di Palestin, Syria dan Rohingya) hanya memperdulikan satu perkara yang kita selalu leka untuk menghargai - nyawa mereka, nafas mereka!

Amankah kita? Tidak.

Tidak kerana kita hanya sibuk memikir apa lagi yang tidak kita perolehi.
Tidak kerana kita hanya sibuk menghitung kesilapan oranglain sekeliling.
Tidak kerana kita hanya sibuk memikirkan kebaikan kita yang belum dibalas.
Tidak, sama sekali tidak kerana kita adalah manusia yang hanya bersyukur di mulut tetapi merungut di hati. 

We are selfish.
We are arrogant.
We are surely dumb!

Masalah datang - kita jadi penyiasat tak bertauliah mencari pesalah, bukan jadi pemikir kepada punca dan solusi. Manusia lain adalah first class target, selagi tiada orang yang boleh dipersalahkan, selagi tidak melukakan hati oranglain, kita tidak duduk diam. Amankah hidup kita? Tidak.

And most of all, kita adalah sipenderhaka kepada Pencipta segalanya, Tak cukup manusia jadi sasaran, Yang Maha Berkuasa itu pun pun kita letak di dalam neraca kesalahan. Amankah pemikiran dan hati kita? Tidak.

Maka di manakah rasa 'aman' dan 'tenang' yang kian pupus dan tidak difahami itu?
Pada keluarga yang muafakat dan saling mengasihi?
Pada tempat tinggal yang jauh dari jenayah dan bencana alam?
Pada kerja yang halal dan lumayan?

Atau pada hati yang tunduk kepada Allah dan mengusahakan bekal di hari kemudian?

"Dialah yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin untuk menambahkan keimanan di atas keimanan mereka yang telah ada. Dan milik Allah lah bala tentera langit dan bumi, dan Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(Al-Fath 48:4)







No comments: