Pearls in the sand

Pearls in the sand

Wednesday 27 September 2017

Bagaimanakah kita...?

Azan Isya' sudah 1 jam berlalu. Kita masih di hadapan tv, menghadam slot cerekarama yang belum tamat, sambil mulut mengunyah mesra keropok yang hampir habis.


"Kejap aa..jap lagi baru gi solat," tingkah hati kecil kita.
Sekejap kita itu sudah pun melalut lebih 1 jam. Rasa bersalah pula kalau kita berhenti menonton separuh jalan.

Ada jaminankah kita akan bersolat selepas itu? Atau pastikah masih ada nafas selepas 1 jam?

Jika kita diizinkan Allah untuk dapat bersolat selepas itu, pastinya kita melakukannya tanpa rasa berdosa. Asal boleh solat sudah cukup baik untuk kita. 5 minit di sejadah sudah cukup untuk menempah pahala ke syurga. Itupun, dalam masa 5 minit bersolat itu, segala isi dunia berada dalam fikiran kita. Mulut hanya menuturkan bacaan solat, hati dan fikiran sudah mengembara beratus-ratus kilometer. Sudahlah lewat, lalai pula.

Apakah hati kita merasa apa-apa? Tidak. Tak pernah.

Suatu masa lain kita mendapat tahu artis lelaki yang kita minat (and kita ni perempuan misalnya) akan datang ke tempat berhampiran kita. Kita akan pastikan kita akan pergi..no matter what. Tak dapat bergambar pun tak apa, asal boleh tengok live dari jauh pun jadilah. Kalau dapat bertentang mata dah macam dapat bonus 1 juta. Tiba masa, ada saja aral menghalang (padan muka kita!) Tertengok pulak kawan kita update di fb, dia dapat bergambar berdua, malah dapat bersalaman pula. Macam nak meletup dada menengoknya. Meraung separuh gila kita, it's like...that's it! I'm finished!

Berbuat dosa tidak merasa sedih, tetapi mampu mengeluarkan airmata kerana terlepas melakukan dosa!

Bagaimanakah kita ini?
Hendak mencari redha Allah atau tidak peduli pada murkaNya?
Mahu tunduk atau biar ingkar?
Dunia ini mahu ditunggang semahunya, akhirat seperti tak akan ditempuh?
Syurga..? Atau neraka..?
Mukmin? Munafik? Atau kufur?

Kita perlu memilih. Sekarang. Jangan diperdaya lagi dengan bisikan syaitan yang selalu membisikkan 'nanti'. Kita tidak tahu apakah 'nanti' itu akan tiba. Dan entah bagaimana pula bentuk 'nanti' itu. Semuanya kita tidak tahu. Maka berhenti berfikir seperti kita tahu apa akan berlaku selepas saat ini. Kalau mahu berubah, sekarang. Mulakanlah pencarian ilmu untuk merubah diri. Mohon Allah tunjukkan jalannya, mohon kekuatan hati untuk bermujahadah, mohon belas kasihanNya agar dapat kekal di jalanNya. Bukan perubahan separuh jalan, bukan suam-suam kuku lepas tu lesu.

"Dan tiadalah kehidupan dunia ini selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang yang bertakwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?"
(Al-An'am 6:32)




No comments: