Pearls in the sand

Pearls in the sand

Saturday 13 January 2018

Musafir itu.....adalah aku

Hari ini dia memulakan perjalanannya,
kembara yang jauh, yang tiada kembalinya.

Aku pernah berada di sisi para musafir,
pernah menatap wajah yang pucat, kering kerana darah sudah menghentikan tugasnya.

Mereka, para musafir sudah menjamah usia pelbagai,
seusia bayi sehari,
seuzur nenek 90 tahun.

Aku yang sudah berdekad mengharung hidup,
aku yang sedang memegang jawatan dewasa,
aku yang baru menginjak remaja....

Apakah masih tidak mahu mengambil pelajaran..
Tiadakah rasa akan menjadi musafir sebentar lagi, seperti mereka..
Sudah cukupkah bekalan,
sudahkah amalan sia-sia ditinggalkan..?

Aku melihat kematian
Aku menghantar simati ke kuburan
Aku menangisi pemergian
Namun aku tidak menginsafi, tidak muhasabahkan diri,

Jenazah itu adalah aku,
liang sempit itu adalah rumahku,
simusafir tanpa bekalan itu adalah aku...!


مِنْهَا خَلَقْنٰكُمْ وَفِيْهَا نُعِيْدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرٰى 
Darinya (tanah) itulah Kami menciptakan kamu dan kepadanyalah Kami akan mengembalikan kamu dan dari sanalah Kami akan mengeluarkan kamu pada waktu yang lain. (Taha 20:55)






No comments: